Om Companiet SSK

Companiet Show Sport Klubb är en dansförening som startade i februari 1993. Vi finns i Bjärred, ca en mil utanför Lund, i Skåne. Föreningen består av mer än 200 medlemmar, från 2 år och uppåt.

Vi har en dansgrupp för varje årskull. Vår verksamhet bygger på showdans, som är en blandning av olika dansstilar. Men vi lär även ut andra stilar såsom hip hop, dancehall, kpop och contemporary.

Varje hösttermin har vi ett tema som vi jobbar med. Föregående år har vi haft teman som t ex Drömmar, Milstolpar i livet, Musikaler, Filmer, Årtionden m.m. Ledarna för varje grupp får, tillsammans med eleverna, tänka ut hur de vill tolka temat. Utöver att musik och dans ska stämma ihop använder vi även scenkläder för att illustrera temat. Varje hösttermin avslutas med en stor juluppvisning på Lunds Stadsteater. Vi har även flera uppträdanden på olika håll genom året. År 2023 hölls en 30 års jubileumsshow i juni.

Companiet har alltid styrts av unga och engegerade dansare. Våra ledare är alla föredetta elever och går på gymnasiet eller högstadiet. De lägger ner mycket tid och engagemang för att våra elever ska trivas och vilja fortsätta. Vår styrelse består enbart av våra egna nuvarande ledare.

Vi vill att alla ska kunna växa inom vår förening, genom att börja som elev och sedan klättra sig upp till att bli ledare, gå med i styrelsen och så småningom kanske till och med ta över som ordförande eller kassör.

Companiets grundtankar är att vi ska ha roligt tillsammans och att alla får vara med!

Idag är det Alice Juhlin (ordförande) och Erik Oldbring (kassör) som styr föreningen.